måndag 8 oktober 2012

Liseberg

Igår var sista dagen Liseberg var öppet för sommarsäsongen och vi var där såklart. Såklart, eftersom Adara har tjatat om att åka Balder ända sedan hon gjorde det för två veckor sedan.

Men innan dess var vi nere på Frölunda Torg och köpte nya vinterskor. Hon provade och provade och till slut stod valet mellan ett par Ecco med snörning och ett par Viking med kardborre. Det blev Ecco-skorna, så nu får hon träna på att göra hårda knutar också. Knyta rosetter har hon gjort ett par år nu, men oftast drar hon inte åt dem så mycket, men på dessa skor lär det behövas. Jag fattar inte varför man har runda snören alls egentligen, de går ju upp hur lätt som helst. Nåväl, vi får väl se hur det går, nu har ungen varma och vattentäta skor åtminstone!

Efter lunch/tidig middag hemma ringde vi och frågade om Helene och Pauline ville följa med på Liseberg, det var ju gratis entré efter 17 och med Adaras Guldpass var det 100 kronor rabatt på ett åkpass för Pauline. Det ville de mer än gärna så klockan fem mötte vi dem utanför och gick in. Jag och Dennis köpte ett åkkuponghäfte att dela på eftersom vi kände att det inte riktigt var värt pengarna med ett åkpass för bara tre timmar. Tjejerna åkte en massa och jag och Dennis hängde med i Lisebergsbanan och Balder och jag åkte även Kållerado. Den kostar tre kuponger, men då hade vi bara fem och varken Dennis eller Helene kände för att blöta ner sig, så jag gick med tjejerna. De sprang in och höll upp sina åkpass och jag kom efter, redo med mina biljetter. Men när de hade sprungit förbi vände biljettjejen sig bort för att prata med någon och tog alltså inte mina biljetter. Jag stannade ändå till, men hon gjorde ingen ansats till att ta dem så jag gick in. Och eftersom det var sista åket för säsongen har vi nu alltså fortfarande fem åkkuponger kvar. Tror dock inte de gäller på Jul-Liseberg, men hoppas kan man ju alltid :-)

Klockan åtta stängde alla attraktioner och hjul och ett magnifikt fyrverkeri tog sin början. Det började ganska försiktigt ändå måste jag säga, för att sedan öka och blir lite mer intensivt. Därefter en paus med en hel del applåder, men det kändes inte som att allt var riktigt klart. Mycket riktigt, snart kom det igång igen och denna akt bestod av fler större pjäser, många tvåfärgade bollar och massa såna där fina glittriga saker. De är nästan mina favoriter, de som blir jättestora och sedan glittrar länge innan de till slut slocknar. Efter en helt fantastisk "final" blev det åter tyst och denna gång var det en stor applåd. Men, det var inte slut där - då kom ytterligare en omgång igång. Även denna gång massor med stora pjäser, men med betydligt mer färg. Riktigt, riktigt snyggt var det och efter finalen, som verkligen sprakade i alla färger och guldregn och silverregn och bollar och cirklar så lät inte publikens reaktion vänta på sig. Massiva applåder och mycket hejarop som förhoppningsvis hördes upp till dem som skötte det hela. Det var länge sedan jag såg ett sådant bra fyrverkeri!

Sedan började cirkusen med att ta sig ut från nöjesparken och hem. Det var inte så mycket annat att göra än att följa strömmen. Jag tänkte att alla dessa människor kommer ju att ta buss och spårvagn hem och det kommer att bli hur trångt som helst. Men så kom jag på att 50-bussen går ju från ryska ambassaden, och om vi går på där får vi ju i alla fall sittplats. Det var knappt en kvart tills den slulle gå därifrån, men vi gjorde bedömningen att vi skulle hinna så istället för att gå till Korsvägen som de allra flesta andra följde vi strömmen mot parkeringshusen åt andra hållet. Vi var nog ensamma om att ha kommit på denna smarta idé, för efter det andra parkeringshuset var vi i princip ensamma på gångbanan. Vi kom fram till hållplatsen med tre minuter till godo och fick finfina sittplatser. På Korsvägen klev det på massvis av folk och vi kände oss väldigt smarta över att vi kom på att gå åt andra hållet. Inte nog med att vi fick sittplats, vi slapp stå vid Korsvägen och frysa massa!

1 kommentar: