fredag 4 januari 2013

Julen

Det har inte blivit så mycket bloggande på sistone, inte sedan jag inte behöver sitta inne på kontoret alls faktiskt. Det enda jag varit duktig på är att få in mina träningstider, så nu verkar jag som världens träningsfanatiker, vilket jag ju inte alls är! Så här kommer en liten uppdatering om hur julen var för oss.

Mamma jobbade på julafton så vi hade sedan länge bestämt att vänta med julmaten till efter Kalle Ankas jul när hon skulle komma hem. Det passade oss som handen i handsken eftersom vi då kunde ta sovmorgon, och sedan äta frukost i lugn och ro och även göra en första paketöppning i lugn och ro. Adara fick strumpbyxor och en bok, Dennis fick julkalsonger, en ask choklad med körsbär i likör och ett jättefint bivaxljus som Adara hade gjort på fritids. Själv fick jag en fin teflonsax att ha när jag pysslar av Dennis och av Adara fick jag en jättefin katt i infattat glas. Efter detta var det duschdags och sedan på med julkläderna innan pappa kom och hämtade oss. Hos mamma och pappa blev det först lite fixande med mat och annat för att sedan kolla på Kalle Anka. Vad som faktiskt var extra skoj var att Elin, Elsa och Erik var med hela dagen! De skulle egentligen åka till Eriks mamma och fira jul där, men stackars Elsa åkte på halsfluss under helgen så det var inte välkomna där. Eriks syster har en liten ettåring som de helst inte ville skulle bli sjuk. Men skojigare för oss eftersom det innebar att de var med oss. Att vi inte brydde oss så värst beror på att Elsa hade börjat bli sjuk redan på fredagskvällen och då träffade vi ju henne  eftersom vi som vanligt åt hos mamma och pappa då. Sedan hade hon blivit sämre under lördagen och på söndagen hade Anna åkt till akuten med henne och fått penicillin av vilket hon hade fått två doser. Detta sammantaget gjorde att vi kände oss helt okej med att låta henne vara med. (När hon gick omkring och pillade på de rena tallrikarna på det dukade bordet med fingrar som hon hade haft i munnen valde vi dock att diska om tallrikarna, sååå gärna ville vi inte ha halsfluss.)

Efter Kalle kom mamma hem och då satte vi oss och åt julbord och sedan plockade vi undan och försökte att dra ut på det här med tomten ett tag till, mest för att Anna kanske skulle kunna hinna hem (hon jobbade), men också för att "vår" tomte skulle hinna hem till oss. När tomten kom var det två väldigt glada och även en väldigt blyg liten jänta som tyckte det var spännande med alla paket. Adara och Elin hjä'lpte glatt till att langa paket till tomten (alla fick inte plats i säcken) och lilla Elsa hjälpte ganska snart tomten att lämna dem till rätt personer. Adara och Elin poserade gärna med tomten, men Elsa vågade inte riktigt. Jag sade att jag kunde hålla henne i handen, men hon tyckte att jag skulle bära henne, då vågade hon vara ganska nära i alla fall. när tomten gått fortsatte vi att dela ut paket (tomten skulle ju hinna vidare till alla andra barn!) och sedan öppnades vi paket! Jag fick många fina klappar och jag tror att alla var nöjda med sina presenter. Ingen har bett om kvitto för att få byta det de fått av mig i alla fall!

Anna kom mitt under paketöppnandet och medan hon åt så plockade vi undan massa papper. Sedan satte vi oss och fikade lite och åt massa julgodis som vi hade gjort på lördagen innan. Efter det var det dags för alla att bege sig hemåt och vi fick skjuts hem av pappa. väl hemma var det i säng med tösen och vi själva satt uppe och slökollade lite på TV innan vi själva kröp i säng, i lagom tid för att ladda inför efterkommande dags julfirande.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar