fredag 23 november 2012

Om att inte göra någonting

Det är väldigt skönt att ha sådana dagar - när man inte behöver göra någonting! Idag är en sådan dag.

Jag jobbar som konsult och sedan mitt uppdrag tog slut sista augusti har jag inte gjort mycket alls. I början satt jag inne på kontoret och läste lite facklitteratur, men utan någon egentlig labdator var det väldigt svårt att tillgodogöra sig boken, som faktiskt var väldigt bra. I början tänkte jag att mitt konsultbolag nog skulle hitta något uppdrag snart eftersom jag hade kollat runt lite och sett att det fanns en hel del passande jobb i göteborgsregionen. Men veckorna gick och blev till månader. Två för att vara ganska exakt. Min chef ringer och meddelar att de tyvärr måste säga upp mig på grund av arbetsbrist, och att jag självklart blir arbetsbefriad hela uppsägningstiden. Vi gör en överenskommelse (arbetsbefriad, får ta jobb när jag vill, avräkningsfrihet - att jag inte behöver betala om jag börjar på nytt jobb innan uppsägningstiden är slut, etc.) och allt är klappat och klart, jag packar ihop mina saker på kontoret och säger hej då till alla killarna där (japp, bara killar, och fem stycken heter Martin :-) ). Då ringer hon upp mig igen och säger att det har kommit in en jobbförfrågan och undrar om hon kan låta dem ringa till mig. Det skulle i så fall vara ett kort uppdrag på bara någon månad, och så skulle vår överenskommelse börja gälla efter det om jag fick jobbet. Jag säger att visst kan hon lämna mitt nummer till dem och de ringde upp. Tyvärr blev det inget med det eftersom jag inte kunde Lotus Notes, så från och med 5/11 har jag arbetsbefriad uppsägningstid.

Första veckan gick mycket tid åt till att söka jobb, och andra veckan gick jag på intervjuer hos olika konsult- och bemanningsföretag. Den här veckan har varit lite lugnare, men jag har varit på ytterligare en intervju och blivit uppringd av en som ville boka en intervju för ett specifikt uppdrag. Han ringde igår, men jag kände att jag faktiskt ville ha en dag när jag inte behövde göra någonting, så jag sa faktiskt att jag var upptagen idag, och det är jag ju på sätt och vis. Det är väl att ta hand om sig själv tycker jag - att inte ha några måsten är väldigt befriande ibland.

Trots att jag inte skall göra någonting idag har jag redan börjat tänka på vad jag skall göra :-) Blogga var en av sakerna, och det är nog att betrakta som gjort. Att kolla på lite film är vad jag skall göra sen, om jag inte går ner och handlar lite mat först. Det är inget måste, men kan vara bra att få gjort. Jag behöver inte ens tänka på att hämta Adara idag eftersom hon går med en kompis hem. Visst, jag måste hämta henne, men det är inte idag, utan i eftermiddag/kväll. Och jag har redan tagit en rejäl promenad så jag behöver inte ha dåligt samvete för att jag sitter på arslet hela dagen heller. Blev en runda i Frölunda och Tynnered på 6,6 kilometer i raskt tempo (6,5km/h). Gjorde en liknande promenad i onsdags, men då i Frölunda och Högsbo och den var 6,2 kilometer i något långsammare tempo (6,1 km/h). Nu när jag inte ens behöver gå till kontoret känner jag att det är extra viktigt att komma ut lite mer, och jag har sagt till mig själv att ta åtminstone en sådan promenad i veckan - för variation!

Sådär, lite catch up på vad som händer i mitt liv, om än ett ganska rörigt inlägg. Skall försöka att blogga lite mer igen, men har inte lika mycket tid nu som när jag satt på kontoret :-)

2 kommentarer:

  1. Att vara mellan arbeten kan vara riktigt jobbigt, speciellt om man har haft håll igång innan. Ge inte upp, se till att din CV och din LinkedIn profil är uppdaterade och se till att det på din LI profil står "Söker jobb inom XXX. Ring 0XX-XXXX!" - du vill inte att rekryteraren skall leta efter ditt nummer.

    Lycka till och berätta gärna när du har jobb.

    SvaraRadera
  2. Tråkigt att hör att ditt konsultbolag inte behööl dig. Dem verkade dock ha en liten annorlunda attityd ang uppdrag för dig. Kan du inte skicka lite av din springglödje till mig. Kan inte hitta nån sån alls!?

    SvaraRadera