fredag 27 maj 2011

Lite nyheter

Jag har varit urkass på att verkligen skriva om något vettigt här på sistone, vilket jag är fullt medveten om. det är bara det att jag helt enkelt inte tagit mig tid. Jag har, förutom ätit mat och nattat Adara, mest suttit med FarmVille och framför TV:n om kvällarna. Och när jag väl suttit vid datorn har jag suttit och kollat in massa fina och inspirerande pysselbloggar. Jag har insett att jag pysslar alldeles för lite, men att jag inte har riktigt den tid för det heller. Med barn och katt är det svårt att låta projekt ligga framme en längre tid, varför jag drar mig för att börja dra fram allt. Det var nog allt om pyssel i detta inlägg :-)

För att sammanfatta det som hänt sedan jag skrev något "på riktigt" sist finns det nog egentligen bara ett ord: VÅR! Våren klev in med stormsteg i april och gav oss en underbar påsk. Vi brukar sedan ett par år fira påsk nere hos vänner i Onsala och gjorde så även detta år. Det är för övrigt hos samma vänner vi brukar fira midsommar. Tidigare påskar har vi intagit påsklunchen inomhus, men eftersom det var sådant underbart väder blev det uppdukat på altanen i år. Det var så varmt och skönt att det blev en del platsbyten eftersom folk kände att de faktiskt ville komma bort från solen (!), men jag hade en bra plats och klarade mig utan några större brännskador :-) Förutom massa god mat blev det en del lekt och vi spelade till och med lite brännboll i trädgården!
Valborg var fin den med, om än betydligt kallare. Första helgen i maj var ännu en kanonhelg och vi var ute i Hyssna för att fira Sofia som fyllde fem år. Större delen av kalaset tillbringades på deras altan där det fanns både matplats, babypool och en studsmatta för alla barnen att studsa på. Även Dennis passade på när den var ledig en gång :-)

Sedan var det en jobbhelg och förra helgen var det Göteborgsvarvet. Jag såg de flesta jag visste skulle springa och lyckades nog få fram ett Heja! till var och en av dem. i söndags var det inte alls särskilt bra väder och vi begav oss till Sportson för att kolla på ny cykel till Adara eftersom den hon fick av tomten för ett och ett halvt år sedan nu hunnit bli för liten. Var visserligen och kollade in cyklar på Cykelhuset i lördags innan "varvet" och hittade en superfin svart och turkosblå Crescent, men tyckte att det var dumt att köpa första bästa även om hon satt bra på den och kunde cykla jättefint. Så... Väl på Sportson hittar vi samma cykel som dagen innan, men även en Apollo som uppfyllde våra kriterier (som sträckte sig till tre växlar och fotbroms). Den var dessutom lite smidigare att ta sig av och på eftersom det var en damigare cykel som man kliver på snarare än grenslar. hon provade även denna och det gick bra, men avståndet mellan sadel och styre var lite för långt samt att styret var lite för brett, så när hon svängde var hon tvungen att använda överkroppen med, och inte bara armarna. Dessutom gillade hon Crescenten bättre, trots att den var lite krångligare att ta sig på och av. Så vi lämnade affären med en superfin, svart och blå "killcykel" ("tjejcykeln" av samma modell saknade pakethållare och hade sämre skärmar). Just det ja, vi köpte ny hjälm med eftersom den gamla som hon fick när hon var ett och ett halvt nu var alldeles för liten. Det hjälmköpet är en historia i sig, men kan sammanfattas med att vår underbara dotter har en något annorlunda huvudform och var tvungen att köpa en ungdomshjälm istället för en barnhjälm. tur att de går att ställa in på små storlekar dock, eftersom alla barnhjälmarna var antingen för små eller alldeles för stora.

4 kommentarer:

  1. Kul att få läsa om er! Jättefin cykel tycker jag. Kram från Julia

    SvaraRadera
  2. Adara ser verkligen störtcool ut med de där brillorna!!

    SvaraRadera
  3. Fin cykel, blir det några lång turer till sommaren nu?

    SvaraRadera
  4. Cykel är bra grejer det :) Tur att inte vi växer ur våra dock, eller vad säger du, Lisa? :)

    Jag tror att min hjälm är en ungdomshjälm också ... så jag har så lite stoppning i den som det bara går :D

    SvaraRadera