onsdag 29 juli 2009

Köat på Liseberg och ätit kakmiddag

Idag har vi varit på Liseberg med Folke och Carina. Eftersom det skall ösregna imorgon och de åker hem på fredag eftermiddag tyckte vi att det var idag som passade bäst. Och om jag säger att det var fler som tänkte som vi tar jag i i underkant - det var mångdubbelt fler som tänkte som vi. Redan när vi kom promenerande från Korsvägen märkte vi vad vi gett oss in på - vi fick vänta tjugo minuter bara för att få komma in i parken. Detta var klockan halv ett så då borde folk redan gått in tycker jag, men det hade de minsann inte. Sedan väntade en dubbelt så lång väntan i biljettkö. Tur att Ponnykarusellen är gratis så att Adara kunde åka den medan vi köpte biljetter. När biljetterna väl var köpta delade vi på oss eftersom Folke och Carina inte var så sugna på barnsakerna, utan ville åka bland annat Lisebergstornet och Balder. Jag, Dennis och Adara, eller rättare sagt Dennis och Adara åkte Lilla Lots medan jag försökte att ta kort vilket inte gick så bra. Sedan åkte vi tillsammans Kaffekopparna och därefter åkte hon Små Grodorna själv. Medan jag stod i kö till Burger King för att köpa lunch (vilket var någonstans mellan 45 och 60 minuter) åkte de Cykelfärden. Efter den sena lunchen mötte vi upp med Folke och Carina som just hade åkt Balder. Carina var inte alls förtjust i den, men Folke som gillar fart tyckte om den. Vi bestämde att åter splitta upp oss och medan jag, Dennis och Adara gick för att åka Rabalder (nya barnbergbanan) gick de för att åka Höjdskräcken, eller för att Folke skulle åka rättare sagt - Carina gillar inte fartfyllda attraktioner alls. När vi kom till Rabalder såg vi att det var cirka en timmes kö varför vi begav oss till Sagoslottet där det "bara" var 45 minuters kö. Jag kollade inte klockan, men jag tror nog att vi stod där närmare en timma i alla fall. Efter avslutad treminutersfärd i sagornas förtrollade värld begav vi oss mot utgången. Fast på vägen dit gick vi förbi Farfarsbilarna, det hade varit skoj om Adara fick åka dem med farfar. Dock var det lååång kö där med, så vi fortsatte vidare och stannade bara för att köpa en klubba till Adara.
Vi hade tidigare under dagen tackat ja till kaffekalas hos mamma och pappa så vi åkte dit. Vi var dock såpass duktiga att vi köpte var in korv med bröd innan vi gick upp till dem. Väl uppe möttes vi av Anna och en glad Elin vilket var väldigt överraskande eftersom vi trodde att Elin skulle vara hemma och sova (hon brukar sova vid sju, halv åtta). Hon ville direkt ha Adaras skor på sig och sedan hade hon dem under hela tiden vi var där och var inte helt nöjd när det var dags att ta på hennes egna sandaler. Mamma hade dukat med massor av kakor och gjort både kaffe och te så vi kunde äta så vi blev mätta med gott samvete, om man inte ser till att det blev en ganska onyttig middag då...

1 kommentar:

  1. Hörde exakt samma histora om alla köer från svägerskan i går.
    Det där med kön utanför hade jag kunant berätta för det har sett ut så varje gång jag åkt förbi runt 11/13-tiden. Bara två dagar kvar!!

    SvaraRadera