måndag 27 juli 2009

Hotade djur och underbara människor

Fredagens förmiddag ägnades åt att, efter frukosten, packa ihop och städa efter oss. Dennis fixade lite med listerna igen, men efter det begav vi oss vidare en bit norrut till Nordens Ark som ligger utanför Kungshamn. Där hade vi en underbar eftermiddag med sol och en del vind. Fast det gjorde absolut ingenting. Hellre att det är lite svalt när man går runt, än att det är stekhett. Dessutom tror jag att vi fick se fler djur nu när det inte var så himla varmt.Jag tror faktiskt att vi lyckades få syn på alla djuren, även om vissa höll sig väl gömda i sina hägn. Dock hade vi nog aldrig sett den röda pandan om det inte vore för en liten, men informativ, skylt att pandan ofta ligger hoprullad högt uppe på en trädgren under dagarna. När man vände blicken uppåt fann man den snabbt. I parken fanns förutom massa utrotningshotade djur en hel del lekstationer där barnen kunde roa sig. En av dessa var att att man kunde gå in i olika djurs bo och fågelholken och ett skatbo var nog de mest populära. På ett annat ställe gällde det att upptäcka alla djuren från en plats på gången. Vi hittade allihop!
Efter djurparken satte vi oss åter i bilen och åkte mot Vänersborg. Efter att ha kört fel en gång hittade vi snart rätt och kom till färdig middag hos Stina, Mattias och Clara. Smarrigt värre var det med spagetti och köttfärssås. Clara var precis på väg att gå i säng när vi kom, och jag måste säga att hon verkade väldigt förvånad över de sena besökarna.Efter middag var det baddags för Adara och sedan läste Stina saga. Deras soffa var en perfekt säng för Adara och hon somnade nästan innan hon lade huvudet på kudden. Vi andra spenderade kvällen med att spela När då då och mumsa Polly. Kan ju säga att deras slogan "Åh Polly, vad gott" inte var särskilt aktuell mot slutet av kvällen - Polly är rätt mäktigt när man frossar. Innan det var dags att gå i säng bad Stina och Mattias mig att gömma alla de Pollys som blivit över på ett svårt ställe, vilket jag gjorde. Inte för svårt tycker jag - jag visste att de skulle hitta det inom den närmsta månaden i alla fall.
Vi vaknade redan klockan 05.45 på lördagsmorgonen av att måsarna skriade utan för, men detta var snabbt avhjälpt genom att stänga den öppna balkongdörren. Lite mer än en halvtimme senare vaknade vi av att Clara skrek. Jag skall tillägga att jag och Dennis vaknade medan Adara tryggt sov vidare. Clara somnade om och vi likaså, men efter ytterligare en halvtimme kommer Adara och säger att hon ville sova i vår säng, varpå jag bytte plats med henne. Strax efter sju vaknar Clara igen och nu verkar det vara för gott eftersom hon med jämna mellanrum ropar på mamma. Till slut går Mattias och hämtar den unga damen, men hon verkar vara helt inställd på att det är dags att gå upp och hon och Mattias åt frukost medan vi andra vaknade till liv, duschade och gjorde oss i ordning.Efter frukost och ihoppackning var det dags att upptäcka Vänersborg. Vi tog en promenad till Skräcklan, en jättefin strandpromenad med en rolig lekplats. Där blev Stina och Mattias helt lyriska över att Clara ville gunga. Tydligen har hon tidigare trott att gungor är hennes värsta fiender och skrikit bara man gått i närheten av dem, men nu ville hon alltså gunga. Kan vara för att hon såg att vi andra hade så skoj - det var en sån där stor rund gunga som man kan ligga i. Vi tog en annan väg hem, genom centrum och väl hemma var det dags för lunch. Clara och Adara satt och busade mer än de åt och Clara tyckte att det var hysteriskt skojigt när Adara härmade henne. Men tillslut hade vi fått i oss lite mat och det var dags för utflykt nummer två - till ett område med massa aktiviteter, bland annat en frisbeegolfbana.Nu var klockan rätt mycket och både Clara och Adara var rätt trötta så vi gick inte hela rundan, men Dennis gillade banan skarpt så det lär bli fler besök i Vänersborg - och inte bara för att hälsa på familjen Svensson då. Svenssons begav sig av hemåt och efter ytterligare ett par hål gjorde vi likaså. Vi gjorde ett snabbt stopp på McDonald's för att köpa kaffe, men annars körde vi på rätt bra. Väl hemma var det bara att knata ner till affären och köpa lite frukost så att vi skulle slippa behöva göra det nästa morgon. Dagen avslutades med att vi tittade på ett inspelat Morden i Midsomer. När vi satt där och tittade kom ett sms - det var Mattias som undrade var vi hade gömt Pollyn. Jag svarade att det tänkte jag inte säga, de hade ju bett mig att gömma på ett svårt ställe. Inte långt efteråt dår jag ett meddelandedär det kort och gott står "Åh Polly, vad gott". Det dimper ner ytterligare två sådana meddelanden i min inkorg under kvällen - jag gissar att de ade hittat mitt gömställe! Tack familjen Svensson för en underbar dag, hoppas att ni vet hur bra ni är!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar