måndag 22 oktober 2012

Helgen som var

Det var en bra helg, med mycket familjetid och även en hel del egentid.

Den började faktiskt redan i fredags med att Adara hade feber när hon vaknade. Hon hade det redan i torsdags kväll, men under natten hade den inte gett med sig så hon fick stanna hemma från skolan. Trots att hon hade feber var hon förhållandevis pigg, en annan hade ju legat däckad av 38,9 °C! Hon ville hemskt gärna gå till skolan och lämna läxan och det gjorde vi faktiskt, fast när vi var säkre på att det var lektion, så att hon inte skulle börja busa runt för mycket. Överallt sägs det att det är allmäntillståndet som räknas och visst, så är det ju. Men, kroppen får ju feber av en anledning, och det kan inte vara bra att busa runt för mycket, det känns bättre att låta kroppen vila och koncentrera sig på att bli frisk.

Efter lunch gick vi ner på torget och köpte present till Tomas och sedan mötte vi pappa på Lidl, där vi köpte kyckling Cordon Bleu, för det ville Adara ha till middag. Hem till mamma och pappa och så satte vi igång med maten. Tomas kom och fick sina presenter (ett par skinnhandskar och en ask med praliner från Bräutigams) och sen kom även Dennis, som hade varit hemom och duschat efter jobbet. Han hade även plockat med sig ingredienser till efterrätt; Marängsviss i en ny tappning med citron, äpple och rosmarin. Det var underbart gott! Receptet hittar du här. Väl hemma var det sovdags för Adara, vars feber faktiskt hade krupit till under 38 °C.

På lördagen tyckte jag och Dennis att hon kanske inte skulle till simskolan eftersom hon hade haft ont i öronen morgonen innan, men när vi kollade tempen på henne var hon nere på normala 36,6 °C och hon hade inte ont längre, så vi gick dit. Jag och Dennis har länge talat om att gå på bio med Adara eftersom det går massor med bra filmer nu, och den vi ville se med henne, Paranorman, skulle gå redan 12:20. Jag hade tänkt att hinna springa mellan simskolan och filmen, men konstaterade snart att det inte skulle fungera. Så istället tog jag det lite lugnt, bokade biljetterna och sedan så åt vi lunch, pannkakor från fredagen, innan vi åkte in till Bergakungen. Filmen var rolig och Adara tyckte nog om den, även om hon nog tyckte att den var lite läskig emellanåt, även om hon sa att hon inte tyckte det. Hon kramade i alla fall min arm rätt hårt lite då och då :-)

Väl hemma stack jag ut och sprang och fick bra tider, vilket går att läsa om här. Sedan åt vi mat innan vi gick ner på torget för att kolla lite på halloweensaker på Partyland. Gick och handlade massa frukostmat och sedan hem och kollade klart på Kalle och chokladfabriken som vi hade börjat kolla på under fredagen när hon var sjuk. När den var klar satte jag igång med att baka scones och vi hade en jättemysig kvällsmat. Adara skulle sova hos mamma och pappa, men hade valt att inte följa med dem till Alingsås, utan tyckte att de skulle hämta henne efteråt istället, så när vi nästan hade ätit klart kom de. Adara hade redan pyjamas på sig, och jag passade på att borsta tänderna på henne så att det bara var för henne att hoppa i säng när hon kom fram. Jag och Dennis bänkade oss framför TV:n och kollade på Total Recall, en film som jag inte har sett på säkert 18 år, men den var skoj och lika actionfylld som jag mindes den. Borde kanske kolla in nyinspelningen nu då :-)

Igår hade vi tvättid så det var bara att gå upp och se till att börja tvätta. Dennis skulle iväg och spela badminton med ett gäng från jobbet så han stack vid 11-tiden. Jag diskade, slängde i ännu mer tvätt och sedan började på projekt "Städa badrummet". Utt med allt och sedan skura väggar och golv och allt däremellan. Jag orkade faktiskt inte skura taket, utan det får bli en annan gång. Dessutom var det golbrunnen som var mest akut och det känns väldigt skönt nu när det är gjort. Jag får erkänna att jag faktiskt har träningsvärk idag, men det skyller jag på att jag åkte skridskor när jag jag hade hällt såpan på golvet. Vaddå? Det är ju det absolut bästa sättet att skura golv på, det vet vi ju sedan Pippi. Visserligen hade jag inga borstar på fötterna utan var barfota, men ändå - kanonbra (och jätteskoj!)!

När jag var klar med badrummet gick jag ner och handlade lite innan jag satte igång med att städa bakom och runt spisen. Det är helt otroligt vad mycket skit som faktiskt samlas där. När det var klart hade mamma, pappa och Adara kommit och jag började med middagen som vi hade tänkt bjuda dem på. Det blev trerätters, men väldigt enkelt, och väldigt gott.
Förrätt: Färsk pasta med tryffelsås
Huvudrätt: Marinerad fläskytterfile med potatis, sallad och Jensens Whiskysås
Efterrätt: Äppelpaj med lite kanel och kardemumma, serverad med vaniljvisp.
Mumisgt värre var det!

Efter maten var det sovdags för Adara och diskdags för mig medan Dennis läste för henne. Resten av kvällen  spenderades framför TV:n där vi kollade på diverse inspelat vi hade samlat på oss.

1 kommentar:

  1. Har du haft för lite att göra på jobbet nu igen, Lisa? ;) Låter som att du var ganska effektiv i helgen i alla fall :D

    SvaraRadera