fredag 4 januari 2013

Juldagen

Sedan ett par år har vi firat jul två gånger, en gång med familjen på julafton och sedan ytterligare en gång med familjen Johansson-Gunnarsson på juldagen. Det hela började med att vi inte hann att ses innan jul för att byta julklappar mellan barnen, och att vi då helt enkelt bokade in juldagen för detta. Sedan har det bara fortsatt. Jag tror att detta var tredje eller kanske till och med fjärde året vi gjort detta.

Vi hade således en hel del att stå i på juldagen. Jag hade tagit på mig att fixa köttbullar och eftersom jag inte hunnit göra dem innan jul blev det numero uno på min att göra-lista. Hälften lamm- och hälften nötfärs och lite annat gojs och sedan rulla, rulla, rulla. In i ugnen och sedan i en form som var tvungen att ställas på spisen för att inte en viss kattherre skulle mumsa upp dem. Sedan fixade vi lite annat och när de kom vid två, halv tre var det bara att fixa till det sista och sedan slå sig ner att äta. Pauline och Adara försvann in på Adaras rum direkt när de kom och sedan såg vi inte dem förrän det var matdags. Efter maten plockade vi undan lite medan tjejerna kollade på Adaras Monster High-film som hon hade fått i julklapp och sedan var det dags för paketöppning. vi hade köpt nagellack, en Monster High-målarbok och ett litet magnetiskt schacksple till Pauline och hon blev jätteglad och konstaterade att vi alltid ger henne nagellack. Det skall jag komma ihåg och alltså inte köpa till henne när hon fyller år eller till jul nästa år (i år faktiskt!). Adara fick en Monster High-dock som hette Abby någonting och blev såklart jätteglad, då detta var det enda hon önskade sig, och faktiskt inte hade fått på julafton.

Efteråt så åt vi ris a la Malta med fruktsallad innan det var dags för dem att bege sig hemåt. Adara stoppades i säng och jag och Dennis kollade film innan det var dags att sova även för oss.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar