fredag 14 september 2012

Uppdatering/Reseskildring, del 3

Såå, efter att jag hade duschat och torkat mig och fått på mig lite underkläder i alla fall, satte jag igång med att fixa Adaras hår. Jag visste att både bruden och tärnan skulle ha flätor så därför satsade jag på flätor även för Adara. Det var lite knepigt, men jag måste säga att jag blev väldigt nöjd med resultatet! Sedan fick hon på sig klänningen som passade perfekt nu efter att Annica (Hannas mamma) hade lagt upp den. Hon var så himla vacker - som hämtad ur en saga, om jag får lov att skryta lite.
När även jag och Dennis gjort oss iordning gick vi ut i vardagsrummet i villan där vi bodde och satte oss och drack vatten med resten av folket som bodde där. Det var så himla varmt och det kändes som att det var bra att grunda rejält med vatten, med tanke på att det var runt 30 °C ute. Utanför var det fler gäster och vi minglade lite innan vi satte oss på stolar som gjorts i ordning så fint, så fint, med strutar fyllda med rosenblad fastknutna med spetsband på själva stolsryggen. Sedan kom prästen och så kom även brudparet med tärna och brudnäbb. Adara var så fin och duktig och gjorde precis som hon skulle, och slängde blomblad för brudparet att gå på. Själva vigseln var nog som vigslar är mest, med skillnaden att det verkligen var fantastisk utsikt bakom dem.
Vår utsikt bakom brudparet!
Hanna hade sett till att det fanns en stol för Adara att sitta på ifall hon skulle bli trött på att stå, och Adara satt ner större delen av vigseln faktiskt, mest för att det  var skönt att slippa stå tror jag :-)
Efter vigseln blev det väldigt mycket fototagande på alla möjliga konstellationer och därefter begav vi oss ner till huvudbyggnadsområdet för att avnjuta lite snittar och dricka fördrink.
Det var så varmt att många av kvinnorna valde att doppa fötterna i poolen som fanns och Adara ville att vi skulle hämta badkläder. Vi förklarade att det gick ju inte eftersom vi faktiskt var på bröllopsfest och hon accepterade det utan alltför mycket protester. Jag och Annica gick för att fylla våra glas eftersom vi hade fått höra att brudparet var på väg och vi fick välja mellan rosé eller vitt vin. Malin sade då att det var ju fel, hon var säker på att Hanna hade beställt prosecco som fördrink, varpå hennes pojkvän snabbt sprang bort till restaurangen för att se till att det blev rätt. Det kom snabbt nya flaskor och glasen fylldes. Det blev visserligen vanliga vinglas och inte bubbelglas, men det kändes som att det var ju ändå viktigast att vinet blev rätt :-) När brudparet kom så blev det ett rungande fyrfaldigt hurra! och massa kramande och gratulerande och ännu mer minglande, efter vilket de öppnade sina presenter.
Det blev väldigt många platta presenter i form av kort, eftersom alla hade flygit ner och inte hade plats i sina bagage. Hanna och Örjan hade även köpt presenter till Adara som hon faktiskt fick öppna redan när de kom ner till fördrinken. De hade köpt en TopModel-målarbok, en sax, ett limstift, en pennvässare och ett set färgpennor till henne - för att hon skulle kunna pyssla om det blev tråkigt. Målarboken var lite rolig eftersom den var på bröllopstema, och Adara hittade direkt vilken bild hon ville måla som Hanna. Dock fanns där ingen Örjan, men vi sade att då fick hon måla en av kropparna som Örjan ändå, även om det var tjejkroppar. Jag visste om att hon skulle få målarbok (men inte pennor och allt det andra), så jag hade tagit med hennes pennskrin utan att Adara visste om det, så hon satte direkt igång med att börja måla Hanna!
I målartagen
Middagen skulle vi äta ute, på baksidan av restaurangen och det var jättefint dukat och när man stod upp hade man finfin utsikt mot Trequanda på andra sidan dalen, och vinplantor och olivlundar som låg där emellan. Jag hamnade bredvid två av Hannas kusiner, och mittemot hennes ingifta morbror. Vi hade riktigt trevligt, vilket å andra sidan var svårt att inte ha, med tanke på hur trevligt allt hade varit dittills.
Förrätter
Till förrätt var det lite blandade toskanska specialiteter, efter vilka det följde pasta med helt gudomligt god tryffelsås. Efter det fick vi jättegod blandad sallad med kött tillagat på lokalt vis. Det innebar att det hade marinerats och sedan bara lagts supersnabbt på grillen så att det blev precis varmt. Det var massa rosmarin på och ljuvligt gott, det riktigt smälte i munnen. Och vinet som vi fick till passade verkligen prefekt. Till dessert fick vi lite blandade italienska specialiteter; Tiramisu, cantuccini med vinsanto, chokladkaka och fruktkaka gjord på mördeg. Jag måste säga att tiramisun var min favorit, den var precis lagom krämig och smakade inte för mycket kaffe, och de små chokladbitarna som de hade i var verkligen pricken över i:t. Cantuccini med vinsanto var verkligen inte helt fel heller, inte heller chokladkakan som smakade rikligt av riktig choklad. Frukttårtan var god, men i förhållande till resten av godsakerna föll den ganska platt. Efter dessert tog nästan alla varsin espresso efter vilken vi begav oss upp till villan för dans. Det fanns en liten gräsplätt just utanför som vi hade som dansgolv och en bit bort hade det dukats fram en bar. Bartendern hade ställt upp ölflaskor i form av ett hjärta och ställt ett ljus i mitten, så gulligt av honom tycker jag.

Klockan var då ganska sent (23:45) och jag tänkte att Adara kunde få vara ute med oss en kvart till, hon ville så gärna dansa med oss alla, och hade till och med varit och bytt om för att kunna "dansa ordentligt" som hon så fint uttryckte det. Vi dansade, drack och hade supertrevligt och helt plötsligt var klockan 00:40 och det blev dags för Adara att gå in och gå i säng. Men eftersom hon skulle gå runt och äga god natt till alla (den ungen är expert på att förlänga uppetid), så kom honi nte i säng förrän strax efter ett. Vi hade ett rum med fönster som vette ut mot festplatsen så hon kunde ligga och höra sorlet från kalaset trots att jag drog igen fönsterluckorna. Tio över ett gick jag ut från rummet och jag gissar att hon somnade direkt i princip, hon brukar ju inte ha svårt att somna och dagen hade ju varit ganska intensiv.
Ute fortsatte kalaset och det blev en hel del dansande, smakande av grappa, konjak, prosecco och framför allt vatten. Något som verkligen var hänförande var hur vacker natthimlen var. Det var visserligen lite ljus just där vi var, men gick man bara en liten bit bort från festen så såg man den hur klart som helst! Man kunde till och med se Vintergatan, vilket man väldigt sällan kan se här i Göteborg, åtminstone inte om man inte åker utanför stan - man måste ju vara en bit från alla ljusföroreningar för att se den. Klockan var närmare halv fem innan jag och Dennis kom i säng och den natten kunde jag somna utan större problem, även om sängen var hård :-)

3 kommentarer:

  1. Hoppas att vi får se bilder på din vackra prinsessa! <3

    SvaraRadera
  2. Låter som en flickas dröm den dagen....både sett från Adaras och Hannas skor.

    SvaraRadera